Zwykle gdy wpisujemy adres jakiejś strony w przeglądarce zaczynamy od www potem nazwa pl itp.. Nawet jeśli nie wpiszemy przed WWW protokołu HTTP lub HTTPS to i tak pojawi się on tam automatycznie. Większość użytkowników nie zwraca w ogóle na to uwagi i nie wie co to oznacza.
Owe skróty oznaczają protokół łączności przeglądarki (klienta) z serwerem, wpływając przy ty m na bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni, jak również na pozycje stron w wyszukiwarce.
Termin HTTP (Hypertext Transfer Protocol) oznacza przekazywanie danych i dokumentów między użytkownikami a serwerami. Innymi słowy przenosi informacje z punktu A do punktu Z za pomocą sieci internetowej, nie daje natomiast informacji o sposobie przekazywania owych informacji. Ów protokół nie zapisuje poprzednich sesji. Używany jest najczęściej do stron z kodem HTML, które nie zawierają poufnych danych np. numerów kart kredytowych. Protokół HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) natomiast jest to wersja HTTP z zabezpieczeniem, czyli szyfrowaniem. Bezpieczeństwo przesyłanych danych jest zagwarantowane dzięki szyfrowaniu informacji za pomocą certyfikatu SSL lub jego rozszerzonej wersji TSL. Strony, które korzystają z tego protokołu to banki, sklepy internetowe, gdzie płatności odbywają się kartami kredytowymi czy portale pożyczkowe. Coraz częściej decyzję o wdrożeniu certyfikatu SSL lub TSL podejmują portale społecznościowe, fora oraz strony z możliwością komentowania. Protokół z certyfikatem zabezpiecza dane przed przechwyceniem przez nieautoryzowanych użytkowników.
Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego, gdzie płatności dokonuje się kartą kredytową lub płatniczą, oraz, jeżeli prowadzisz jakąkolwiek działalność związaną z gromadzeniem danych użytkowników, to jak najbardziej Twoim obowiązkiem jest wprowadzenie zaufanego protokołu. W zasadzie każdy serwis, który posiada pole do logowania powinien przemyśleć wprowadzenie bezpiecznego certyfikatu. Witryny z poufnymi danymi użytkowników mogą być usuwane, gdy Google uzna je za niebezpieczne z powodu braku SSL.
Już w 2011 roku pisano że protokół HTTPS będzie miał wpływ na pozycje stron w wyszukiwarce Google. Google ciągle wprowadza zmiany w algorytmach, jednak pojawienie się zaufanego certyfikatu nie wprowadziło znacznych zmian w pozycjach stron aż do roku 2017. Obecnie witryny z szyfrowanym połączeniem są preferowane przez wyszukiwarkę i ma to wpływ na ich pozycje.
Dlaczego Twoja strona www wymaga modernizacji? Utrzymanie aktualnej i atrakcyjnej strony internetowej ma kluczowe znaczenie …
Automatyczne wysyłanie maili w sklepie internetowym ma ogromne znaczenie dla efektywnej komunikacji z klientami oraz …
Panel administracyjny PrestaShop 1.7 to narzędzie niezwykle przydatne dla właścicieli sklepów internetowych opartych na tej …
10-691 Olsztyn
ul. Gębika 22/10