Jest to bardzo powszechne zjawisko polegające na zoptymalizowaniu wielu podstron pod kątem tej samej frazy kluczowej. Termin kanibalizacja został zapożyczony z języka biznesowego, gdzie oznacza sytuacje spadku sprzedaży danego produktu, poprzez wprowadzenie na rynek nowego produktu, tej samej firmy, o podobnych właściwościach. Jeśli chodzi o strony internetowe to w potocznym języku znaczy to tyle, że wiele stron w obrębie własnego serwisu, pozycjonujemy na te same słowa kluczowe. Jeszcze całkiem niedawno taki system działał bardzo dobrze, a „podklejone wyniki” podnosiły pozycję danej strony. Z czasem podklejki zniknęły z Google. Obecnie pojawia się tylko jedna strona ze zbioru podstron czy stron pozycjonowanych na tę sama frazę i nie zawsze jest to ta sama strona.
To nie są tylko niestabilne pozycje, ponieważ prowadzą również do długookresowych spadków w SERPach. A dzieje się to poprzez błąd automatów Google. To znaczy, że jeśli 2, 3 lub 4 podstrony zoptymalizujemy pod tę samą, lub bardzo podobną frazę kluczową, wyszukiwarka wskaże tylko jedną i nie koniecznie tą którą chcemy, ponieważ uzna, że ta, która zawiera mniej linków jest bardziej wartościowa. Jeśli tak się stanie nasza strona znacznie spadnie, a jeśli nawet ją znajdziemy gdzieś na 4 stronie Google, będzie wyświetlać się jej mało ważna podstrona. Takie zjawisko można zaobserwować również w kwestii domeny głównej oraz subdomeny nawet gdy obie są niezależnymi witrynami, ale łączy je fraza. Główna domena pojawiająca się zwykle w top 10 spada poza top 100, a jej miejsce zajmuje subdomena. Jest to duży problem, bo nawet gdy wyindeksujemy subdomenę, to główna może już nie wrócić na tę samą wysoką pozycję. Obecnie na pozycje strony internetowej wpływa również nowość i dopasowanie treści do wyszukiwanej frazy, a nie tylko liczba i jakość przychodzących linków.
Jeśli takie zjawisko u nas występuje należy jak najszybciej się tym zająć, ponieważ skutecznie szkodzi całemu procesowi optymalizacji jaki prowadzimy.
Każdą stronę pozycjonujemy na 2 lub trzy inne frazy. Jeżeli celem jest wypozycjonowanie 1 konkretniej strony, nie korzystajmy z umieszczonej na niej frazy w przypadku innych stron. Nie mniej ważnym działaniem jest optymalizacja strony „target”. Strony mniej ważne powinny linkować do ważniejszych względem ważności „hierarchii”. Można też odsyłać roboty wyszukiwarki za pomocą kanonicznych adresów rel canonical lub przekierowania 301.
Za pomocą konkretnych działań i optymalizacji można znacznie złagodzić zjawisko kanibalizacji słów kluczowych. Należy pamiętać o stosowaniu zróżnicowanych fraz kluczowych na każdej ze stron. Dzięki temu unikniemy niestabilnym pozycjom w Google i znacznych spadkach. Google jednak ciągle zaskakuje i bezustannie coś zmienia. Nic dziwnego, konkurencja w Internecie rośnie, nie może być łatwo :).
Potrzebujesz profesjonalnego pozycjonowania? Zobacz pozycjonowanie Olsztyn – nasza oferta skutecznego pozycjonowania lokalnego jak i ogólnopolskiego.
Utrzymanie aktualnej i atrakcyjnej strony internetowej ma kluczowe znaczenie dla skutecznego przyciągania użytkowników oraz osiągania …
Automatyczne wysyłanie maili w sklepie internetowym ma ogromne znaczenie dla efektywnej komunikacji z klientami oraz …
Panel administracyjny PrestaShop 1.7 to narzędzie niezwykle przydatne dla właścicieli sklepów internetowych opartych na tej …
Skontaktuj się z nami